Vi lever i en tid som stiller høye krav til oss som skal oppdra og utdanne barn og ungdom. Men er vi beredt til å være voksne? Vi har blitt utydelige i våre holdninger og forlegne i våre voksenroller, hevder forfatterne av denne boken. Boka går inn i relasjonene mellom foreldre og barn, lærer og elev og diskuterer hvordan vi kan klargjøre rollene og fornye autoriteten uten at den gjensidige tilliten forsvinner. Det avgjørende er at vi som foreldre og lærere vil oppdra og gå inn i aktive dannelsesprosesser, og at denne viljen går fram av alt vi gjør. Og oppdragelsen må skje med et større perspektiv enn det enkelte barn og den lille familien. Vi må løfte blikket fra det nære og private og ta inn samfunnstilstanden med tilspissede kulturkonflikter, forvitring av fellesskapsverdier, alarmerende miljøproblemer og voksende sosiale og økonomiske forskjeller. Det er tid for en ny besluttsomhet og et nytt innhold i oppdragelsen og dannelsen. "'Angsten for opdragelse' er en uhyre ambitiøs bog, der handler om de vigtigste spørgsmål i tiden. Den indkredser de væsentligste samfundsproblemer, udvikler en dannelsesteori og tager fat på både børneopdragelse og klimakrisens udfordringer. Bogen lykkes med sit ambitiøse forehavende, fordi dens filosofiske og videnskabelige analyser formidles flot i et enkelt og ligefremt sprog og med inddragelse af alskens hverdagseksempler, som læseren vil kunne genkende fra sit eget liv. Bogen viser, hvorfor dyder som forpligtelse, skyldfølelse og samvittighed ikke er forældede og bagstræberiske, men tværtimod er nødvendige for at kunne udøve modstand mod problematiske tendenser i samtiden. Bogen vil være guld værd for både filosofisk, psykologisk, sociologisk og pædagogisk interesserede." Svend Brinkmann, professor i psykologi ved Aalborg Universitet og Universitetet i Bergen Per Bjørn Foros er tidligere førsteamanuensis i pedagogikk og miljøfag ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Arne Johan Vetlesen er professor i filosofi ved Universitetet i Oslo.