Selv om nasjonale styringsdokumenter lenge har uttrykt intensjoner om en inkluderende skole for alle, ser en at mange elever likevel utsettes for ekskluderende prosesser. Denne boka viser hvordan arbeidet for inkludering møter utfordringer av ulik art.
Boka er delt i tre deler. Første del behandler utfordringer på det samfunnsmessige plan, knyttet til utdanningspolitikk, og utviklingen av et mulighets- og høyterskelsamfunn. Andre del belyser hvordan skolen strever med å være en skole for barnets beste, og med å møte et stort elevmangfold. Det ses i forhold til sosial ulikhet, kjønnsforskjeller, språklig og flerkulturelt mangfold og særlige opplæringsbehov.
I siste del av boka ser forfatterne på tema innenfor skolens fellesskap og ulike utfordringer relatert til inkludering i skoler i store og små lokalsamfunn, til barn og unges psykiske helse og til mobbing og teknologi. Avslutningsvis omhandler boka skolelederes oppgaver og roller samt utvikling av et profesjonsfellesskap i arbeidet for inkludering.
Boka henvender seg til studenter i lærerutdanning, pedagogikk og spesialpedagogikk samt til skoleeiere, skoleledere, lærere, ansatte i PPT og forskere.
Til toppen