Digital modenhet – strategi, teknologi, organisasjon og ledelse i fem generasjoner viser hvordan den digitale teknologien har utviklet seg i suksessive stadier siden digitaliseringens spede begynnelse, og hva hvert utviklingstrinn stiller av nye krav til strategi, organisering og ledelse. Teknologi er noe mer enn bare verktøy som lederen kan si ja eller nei til å investere i. Ny teknologi legger grunnlaget for nye forretningsmodeller, produkter og tjenester, og den endrer forholdet til kundene og samfunnet for øvrig, til samarbeidspartnerne og de ansattes hverdag.
Teknologi gir derfor muligheter til å styrke konkurranseposisjonen og tilfredsstille kravene og forventningene til kundene og samfunnet på nye måter, men den stiller også nye krav til ditt lederskap. Som leder trenger du ikke nødvendigvis å være en teknologiekspert, men du må forstå hvordan din bedrift eller organisasjon kan utnytte de digitale mulighetene til å skape nye verdier for kundene og samfunnet, og hvordan dette kan gjøre bedriften eller organisasjonen til en attraktiv og stimulerende arbeidsplass og ettertraktet samarbeidspartner.