Kvalitet i samspill – Innføring i kommunikasjon og kulturell forståelse for helsepersonell betrakter kommunikasjon i et kompetanse- og støtteperspektiv. Gode kommunikasjonskunnskaper og -ferdigheter er en forutsetning dersom helsepersonell skal lykkes i samspill med pasienter.
Boka gir en grunnleggende innføring i kulturell forståelse og profesjonell kommunikasjon. Den setter også fokus på betydningen av livsvilkår og kulturell bakgrunn når det gjelder utvikling av sosial og kulturell samhandlings- og mestringskompetanse. Forfatterne tar for seg kommunikasjon som sosial prosess, samtaleprosess og målrettet verktøy i forhold til pasienten. Boka tar også for seg pasienters erfaringer med støttende kommunikasjon og diskuterer den språklige kommunikasjonens rolle i samspillet. Pasientfortellingen i klinisk praksis, kultur, helse og livskvalitet samt innføring i tverrkulturell kommunikasjon er viktige elementer i boka.
Boka har en praktisk orientering og sikter mot erfaringslæring. Den inneholder illustrerende eksempler og forslag til øvingsoppgaver. Boka egner seg både for studenter og erfarne fagfolk i helse- og sosialsektoren.