Lærerarbeid for elevenes læring 5-10 er skrevet for lærerstudenter som skal få en utdanning tilpasset 5.-10. trinn i skolen. Boken retter oppmerksomheten mot læreren og hans eller hennes rolle og funksjon i yrkesutøvelsen. Bokens andre kapittel omhandler imidlertid elevenes læring. En oppmerksomhet mot elevenes læring så tidlig i en bok som retter fokus mot lærerarbeid, samsvarer med forskning som sier at lærere må utvikle forståelse for læringsprosesser i sammenheng med utvikling av undervisningsopplegg. Undervisningen vil dermed kunne bidra i elevenes læring og dermed til et godt utbytte av læringsarbeidet. I boken går forfatterne inn på hvordan lærere kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning, og på hvordan grunnleggende ferdigheter skal ivaretas i alle fag. Gode relasjoner og et godt læringsmiljø blir fremhevet som avgjørende faktorer for elevenes læring. I bokens ti forskningsbaserte kapitler bidrar elleve forfattere. I kapitlene presenteres praksiseksempler som er relevante for trinnene som utdanningen kvalifiserer for.