Utvalget følger tre tematiske hovedlinjer: Liv Køltzows litterære utvikling, hennes tanker om kvinnerollen, og hvordan hun rammes av Parkinsons sykdom. Samlet gir boken en rik beskrivelse av et kunstnerskaps opprinnelse, hvordan man blir forfatter i et gitt miljø. Utvalget kaster nytt lys ikke bare over Køltzows forfatterskap, men også over den rike litteraturhistoriske perioden det blir til i. KRITIKERPRISEN 2021 FOR BESTE SAKPROSABOK FOR VOKSNE. BRAGES HEDERSPRIS 2021. «Årets leseropplevelse! Det er et privilegium å få ta del i Køltzows refleksjoner rundt alt fra husarbeid til døden, om morskap, kvinnekamp, ekteskap og alt imellom.» Ida Vågsether, Morgenbladet, Kritikernes favoritter «Det mest forbløffende med årets beste bok på norsk er selskapet den byr på, følelsen av å møte et helt menneske.» Bernhard Ellefsen, Morgenbladet, Kritikernes favoritter «Når en forfatter med et like jordnært som oppfinnsomt språk skriver helt eksistensielt fra dag til dag, blir resultatet rett og slett god litteratur.» Ane Farsethås, Morgenbladet, Kritikernes favoritter «Gå til Køltzow, alle som ønsker å leve med større bevissthet om hva det egentlig er vi opplever, dag for dag.» Live Lund, Morgenbladet, Kritikernes favoritter «Et akutt litterært frigjøringsarbeid; et must for elskere av forfatterdagbøker» Elin Kittelsen, Klassekampen, Årets beste bøker «Et unikt innblikk i et viktig forfatterskap, norsk kvinneliv og hvordan kunst blir til - den blandingen av selvkritikk og mot som ligger bak.» Elise Winterthun, Klassekampen, Årets beste bøker «Å, den som hadde kunne skrive som Liv Køltzow då ein var 19 år ...! Litteratur frå fyrste side.» Helene Hovden Hareide, Klassekampen, Årets beste bøker «Liv Køltzows dagbøker gir vidunderlige innblikk i en lang erkjennelsesreise. Boken er en perle for alle som interesserer seg for forholdet mellom kunst og liv ...» Live Lundh, Morgenbladet «Liv Køltzows stemme og melodirike skrivemåte gjør lesningen til en særegen litterær opplevelse. Størst inntrykk gjør samspillet mellom raseriet og melankolien.» Irene Engelstad, Bokmagasinet Klassekampen «Å lese dagbøkene er som å vandre i et parallelt landskap til romanene. Bare friere, mer umiddelbart og helt uten disposisjon og komposisjon. Sterkt inntrykk gjør også de stadige tilbakefallene med tvil, uro og mørk fortvilelse, og naturligvis notatene fra de siste årene med den alvorlige diagnosen Parkinson, og kampen for et fortsatt liv som skrivende.» Turid Larsen, Dagsavisen «Liv Køltzows Dagbøker i utvalg 1964-2008 er et betydelig verk i nyere norsk litteratur. Boka er eksemplarisk: Det private og offentlige livet til en kvinnelig kunstner fra 1968-generasjonen nedtegnet i detalj. (...) Resultatet er 450 sider bruddstykker og fragmenter uten dødpunkter.» Tor Eystein Øverås, Vinduet