Ole Bull (1810-1880) står i nordmenns bevissthet som en pioner i utviklingen av nasjonal identitet i musikk og scenekunst. Han fikk tidlig tilnavnet "Nordens Paganini" og ble et forbilde og en inspirasjon for en generasjon av norske kunstnere som drømte om nasjonalt og internasjonalt gjennombrudd. Ole Bull er blitt en myteomspunnet patriot og eventyrskikkelse i norsk kulturhistorie. Fra 1835 og frem til i dag er det publisert en imponerende og nærmest uoversiktlig mengde biografier og artikler om Ole Bulls liv. Han sørget selv for sin egen kunstnermyte og laget et heroisk og forskjønnet bilde av sin virkelighet. Tross samtidens og ettertidens forsøk på å modifisere og rokke ved dette bildet, er det Bulls versjon av eget liv og virke som er blitt stående. Han visste å ta pressemediet i bruk, og gjorde det på en måte som ikke står tilbake for dagens mediesjarmører.
Målet med biografien er å gå bak mytene og få frem et mer sant og virkelig bilde av Ole Bull. Harald Herresthal plasserer Bull i en større kulturhistorisk sammenheng ved hjelp av sitater fra biografiske artikler, brev, kritikker og omtaler. Han gir således et bredt og kritisk bilde av en av Norges mest fargerike skikkelser.
Første bind av i alt fire i serien Ole Bull - en kunstner og hans tid, tar for seg Bulls oppvekst i Bergen, studentlivet i Christiania, studier og kampen for tilværelsen i Paris, gjennombruddet i Italia, giftemål med Félicie Villeminot, og det første året som omreisende fiolinvirtuos i Frankrike og England. Korrespondansen mellom Félicie og Ole er et sentralt kildemateriale og er for første gang tilgjengelig i sin helhet.